Chiny są jednym z najważniejszych partnerów gospodarczych Polski. Już obecnie znajdują się w pierwszej piątce krajów, z których importujemy wszelkiego rodzaju towary. Zatem z punktu widzenia przedsiębiorców i konsumentów coraz istotniejszy jest przewóz ładunków z Chin do Polski. Jak zorganizować taki transport i czym kierować się przy wyborze środka transportu?
Import z Chin — czym przewozić towary
Chińską Republikę Ludową z Polską dzieli odległość około 10 tysięcy kilometrów. To powoduje, że transport ładunków na tak długim odcinku jest skomplikowany i zabiera długo czasu. Wiąże się także z dość wysokimi kosztami przewozu. Co więcej, odległość sprawia, że ograniczone są możliwości transportu towarów do trzech podstawowych środków transportu sprawdzających się na dużych odległościach. Należą do nich statki, pociągi i samoloty.
Ogromna liczba przewożonych towarów z Chin sprawia, że konieczne jest zastosowanie transportu kontenerowego. Pozwala on na szybki przeładunek oraz zabezpiecza towary przed wpływem warunków atmosferycznych. Stalowe i zunifikowane konstrukcje kontenerów umożliwiają również precyzyjny załadunek dużej ilości jednostek, co doskonale uwidacznia przewóz towarów za pomocą ogromnych statków — kontenerowców zdolnych za jednym razem przewieźć kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy kontenerów.
Transport dalekobieżny coraz częściej wymaga zastosowania tzw. transportu multimodalnego. Jego szczególną cechą jest zastosowanie w jednym procesie transportowym co najmniej 2 środków transportu — na przykład kolei i samochodów ciężarowych. Pociągi pozwalają na przewóz ładunku na dużych odległościach, natomiast samochody ciężarowe dostarczają ładunek bezpośrednio do importera.
Kolej — zoptymalizowany sposób na transport towarów pod względem czasu i ceny
Fracht kolejowy to jeden z najnowszych sposobów przewozu towarów z Chin. Realizowany jest Nowym Jedwabnym Szlakiem za pomocą ekspresowych pociągów towarowych. Jego zaletą jest stosunkowo krótki czas przewozu — przejazd pociągu z terminala w Chinach do terminala w Polsce trwa od 9 do 14 dni. W efekcie cały proces transportowy realizowany koleją zamyka się w czasie nie dłuższym niż miesiąc. Jak ważny jest czas i dostarczenie towaru w terminie unaoczniła pandemia, która znacząco wydłużyła proces transportowy powodując znaczące wydłużenie łańcuchów dostaw. W tym czasie najważniejszą rzeczą było posiadanie towarów na półkach sklepowych, a nie przetrzymywanie ich w pozamykanych na czas lockdownu portach. Kolej ma także ten atut, że jest znacznie bardziej przewidywalna w zakresie czasu przewozu, niż statek. We frachcie kolejowym nie stosuje się rolowania kontenerów, które mogą powodować znaczne opóźnienia w dostawie towaru.
W transporcie ceny przewozu zmieniają się niezwykle dynamicznie. Trudno dzisiaj powiedzieć, jaki wydatek czeka importera za miesiąc. Raz droższy jest fracht morski — innym razem kolejowy. Jednakże nie zmienia się jedna reguła — kolej oferuje korzystne stawki dla transportu drobnicowego.
Samolot — sposób na najkrótszy czas przewozu
Transport lotniczy zapewnia niewątpliwie najkrótszy czas przewozu. Z Chin nie zabiera on nigdy więcej niż 2 tygodnie (w ujęciu czasu potrzebnego od odbioru od dostawcy do przywozu do odbiorcy). Jednakże minusem tego środka transportu jest cena za ładunek. Nie bez znaczenia są ograniczone możliwości w zakresie tonażu.
Fracht morski — stosunkowo niskie koszty przy długim oczekiwaniu na towar
Transport statkiem jest niewątpliwie najbardziej popularnych sposobem importu towarów z Chin. Wielkie kontenerowce są zdolne do przewozu tysięcy jednostek ładunkowych w tym samym czasie. Niestety fracht morski ma swoje ograniczenia w zakresie czasu przewozu. W porównaniu z koleją kontenerowce potrzebują na przywóz ładunków z Chin do Europy 2 a nawet 3 razy więcej czasu. To powoduje, że zamówiony w CHRL towar do europejskich klientów trafia najwcześniej po 3 miesiącach od wypłynięcia z Państwa Środka. Wydłuża to znacząco łańcuch dostaw.
Przewóz kontenerowcem nie zawsze jest także najkorzystniejszy cenowo. Tu ceny, podobniej jak w transporcie kolejowym ulegają częstym zmianom. Zdarza się, że przewóz ładunku ekspresowym pociągiem towarowym jest nie tylko szybsza, ale i tańsza.
źródło: symlog.eu