Niemal każda prezentacja multimedialna jest kolorowa. Trudno znaleźć poważniejsze zastosowanie dla projektów monochromatycznych, no chyba że poruszają one tematy historyczne lub przedstawiają artystyczne zdjęcia. W innych przypadkach kolory pełnią bardzo ważne funkcje. Powinny przykuć uwagę odbiorców, a także sprawiać, że obserwacja kolejnych slajdów będzie po prostu przyjemna.
Choć wydaje się to proste i oczywiste, w rzeczywistości stworzenie dobrej prezentacji multimedialnej jest dość skomplikowane. Zwłaszcza wtedy, gdy ma ona charakter biznesowy. Jak więc dobierać kolory, by uzyskać pożądany efekt?
Kolory w prezentacji multimedialnej – czego NIE robić?
Najpierw zajmiemy się najczęściej popełnianymi błędami, które mogą zrujnować cały wysiłek, jaki włożyliśmy w przygotowanie projektu. Niezależnie od tego, czy jest to prezentacja Power Point, Prezi czy też stworzona w inny programie, istnieje kilka zasad, o których trzeba pamiętać zawsze.
- Zbyt zróżnicowana kolorystyka – przesada nigdy nie wpływa dobrze na prezentację. Dotyczy to również barw znajdujących się na slajdach. Warto wybrać 2-3 dominujące i co najwyżej kilka dodatkowych. W sumie, slajdy powinny być tworzone z maksymalnie 5-6 barw.
- Nieodpowiednie zaznaczanie ważnych fragmentów – wiele osób wykorzystuje do tego bardzo wyraziste, wręcz jaskrawe kolory, które sprawiają, że ważne informacje, dane, statystyki przestają być widoczne. A przecież nie o to chodzi. Znacznie lepiej użyć więc pogrubienia lub ramek.
- Łączenie intensywnych kolorów – kolejny przepis na chaos w prezentacji. Na slajdach nie powinno łączyć się czerwonego z zielonym, zielonego z niebieskim i niebieskiego z żółtym.
Podobnych pułapek jest więcej, dlatego zawsze przed zakończeniem pracy nad slajdami należy upewnić się, czy na pewno wyglądają w sposób odpowiedni. Co najważniejsze – nawet jeśli podobają się nam, nie oznacza to, że przypadną do gustu innym. Dobrze jest więc zasięgnąć opinii innej osoby, najlepiej niezaangażowanej bezpośrednio w projekt.
Dobieranie kolorów w prezentacji multimedialnej
Choć wspomnieliśmy już o kilku istotnych zasadach, dzięki którym unikniemy najpoważniejszych błędów, trudno wskazać uniwersalny przepis na dobrą prezentację multimedialną. Wiele zależy od jej tematyki, jak również specyfiki odbiorców. Z pewnością warto zastanowić się nad tym, czy chcemy oprzeć się na odcieniach jasnych czy ciemnych.
Jak pokazują badania, jasna kolorystyka wprowadza przyjemny, wręcz wesoły nastrój, który sprzyja rozluźnieniu. Takie kolory jak żółty, pomarańczowy, czerwony i fioletowy działają pobudzająco i rozweselająco. Okażą się więc dobrym wyborem wówczas, gdy chcemy w odbiorcach wzbudzić pozytywne emocje.
Kolorystyka ciemna z kolei wprowadza nastrój powagi i wpływa na zwiększenie poziomu koncentracji. Należy więc o niej pomyśleć wtedy, gdy prezentacja jest przepełniona statystykami i zależy nam na tym, aby kryjący się za nimi przekaz na pewno trafił do odbiorców.
Prezentacja firmy – o czym pamiętać?
Nieco innymi zasadami musimy kierować się wówczas, gdy zależy nam na prezentacji firmy, jej oferty, produktów, usług, inwestycji etc. Kolorystyka powinna wtedy być zgodna z przyjętą identyfikacja wizualną. Muszą więc znaleźć się na niej odcienie kojarzone jednoznacznie z firmą, a także jej logo. Co jednak w sytuacji, gdy kolorystyka ta zaburza przejrzystość i czytelność prezentacji? Warto wtedy ograniczyć się tylko do niewielkich elementów – dobrze widocznych, ale nie przysłaniających podstawowego layoutu.
Jak widać, dobór kolorów prezentacji wcale nie jest sprawą drugorzędną. Wręcz przeciwnie, czasem decyduje o jej atrakcyjności. Chcąc mieć więc pewność, że okaże się ona profesjonalna i przede wszystkim skuteczna, dobrze jest skorzystać z usług profesjonalistów. Pracownicy firm wyspecjalizowanych w tworzeniu prezentacji multimedialnych doskonale wiedzą, jaką paletę barw wybrać, by całość przyniosła pożądany efekt.
Źródło: Prezentacje PowerPoint – Tworzenie prezentacji